Ziekenhuis en de pinguïns - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu Ziekenhuis en de pinguïns - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu

Ziekenhuis en de pinguïns

Blijf op de hoogte en volg Danielle

25 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Bij deze poging 3 alweer vanaf maandag om mijn blog te uploaden! Er zijn nogal wat Wi-Fi (en tijdsgebrek) problemen geweest, dus of de Wi-Fi deed helemaal niks óf het werkte alleen in de huiskamer (wat niet erg handig is met 15 huisgenoten). Dit was ook de reden dat we gisteren alleen in de ochtend aan ons project hebben gewerkt. Toen de Wi-Fi uitviel hadden we een excuus om de middag op het strand door te brengen. We zijn naar Cambsbay geweest, wat goed te doen was omdat er een lekker windje stond. Dit windje werd alleen steeds erger, zodat het voelde alsof je een scrub beurd kreeg. Dus hebben we maar een ijs zaak opgezocht en echt heerlijk ijs gegeten! In de avond zijn we met een stuk of 20 man uit eten geweest voor de verjaardag van een huisgenootje. Dit was nogal chaotisch omdat het steak restaurant niet zoveel tafels aan elkaar kon schuiven, maar uiteindelijk zaten we allemaal. Nadat de eerste tafel om half 9 al zijn eten op had en wij het pas kregen zijn we weer naar huis gegaan. Vandaag weer een nieuwe poging om aan ons project te werken, dus hopelijk blijft Wi-Fi het doen!

Blog wat ik al getypt had op maandag 23-02:
Hallo allemaal, vandaag ben ik al aan mijn derde week in Kaapstad begonnen. Vorige week hebben we elke dag een afspraak gehad bij de twee ziekenhuizen. We hebben verschillende rondleidingen gehad en presentaties gegeven over het project wat we uit gaan voeren. Tijdens de rondleidingen zijn we voorgesteld aan de verpleegkundigen op de afdelingen en werden we erg hartelijk ontvangen. Op de afdeling van trauma& emergency werd ons verteld dat ze het aan het eind van de maand altijd druk hebben. Dit komt omdat de salarissen worden gestort en de mensen hier drank en drugs van kopen. Het resultaat hiervan is dat er veel wordt gevochten en auto ongelukken plaats vinden. We vonden het ook vrij apart dat we tijdens de rondleiding gewoon in alle kamers een kijkje mochten nemen. Terwijl dat er toch vrij zieke patiënten met wonden, pinnen en infusen lagen.. De verpleegkundige leek dit niet te merken en liet ons gerust alles observeren met op de achtergrond haar enthousiaste uitleg.
Vandaag hebben we een rondleiding gehad op de kraamafdeling, wat heel erg leuk was! Dit is een apart gebouw op het ziekenhuis terrein en bestaat uit vijf verdiepingen. Omdat de Groote Schuur een academisch ziekenhuis is komen hier de ziekste baby’s en moeders. Daarom zijn er ook veel premature baby’s opgenomen. Deze lagen allemaal in couveuses en sommige waren even groot als mijn hand en wogen nog geen kilo. Deze premature baby’s kregen de moedermelk uit een cupje, omdat ze geen flesjes gebruiken daar. Dit vergroot namelijk de kans op infectie via de speen en ze willen uiteindelijk dat wanneer de baby is aangesterkt, het aan de borst van de moeder gaat drinken. Er wordt ook heel erg aangespoord dat de moeders borstvoeding geven. Wanneer een moeder niet dagelijks kan komen wordt er voor een aantal dagen gekolfd of wordt er melk bij een soort donorbank gehaald. Er wordt hier ook veel gedaan aan preventie, vooral bij hiv positieve moeders. Gelukkig zijn er veel behandelingen mogelijk met medicatie en als deze goed gevolgd wordt is er een grote kans dat de baby niet besmet is.

En dan nu de uitjes die we gedaan hebben. Doordeweeks zijn we vooral bezig geweest met het project en (natuurlijk) veel uit eten geweest. Alleen woensdag zijn we naar een soort tree event geweest genaamd Greenpop. Dit is een vrijwilligers organisatie die bomen door heel Zuid-Afrika planten. We kwamen hier via een huisgenootje die uitgenodigd was door haar stage. Er waren verschillende kraampjes met informatie, activiteiten en eten. Bij binnenkomst kreeg je een paspoort en wanneer je binnen alle stempels had verzameld kon je reis naar Zambia winnen. Dit was een reis waar je dus een hele week bomen moest planten. Dit besefte ik me later pas toen ik mijn gevulde paspoort al had ingeleverd en hoopte dat ik niet meer zou winnen. Op deze avond waren namelijk veel natuur liefhebbers/ hippies die het allemaal geweldig vonden. Geef mij dan maar gewoon een weekje safari. Niemand van ons had wat gewonnen, maar we hebben wel een leuke avond met ook nog muziek gehad. Op zaterdag zijn we vroeg vertrokken naar Simon’s Town waar we de pinguïns hebben bekeken en er gewoon tussendoor konden lopen! Het stonk echt vreselijk, maar het was wel leuk om te doen. 1000 foto’s verder hebben we de reis voortgezet naar het zuidelijkste puntje van Afrika. We kwamen hierbij in een reservaat met verschillende natuurgebieden en natuurlijk Kaap de goeie hoop. Het reservaat was te groot om helemaal te bekijken, dus we gaan zeker terug! We hebben steenbokken en struisvogels onderweg gezien en hadden heerlijk weer. We zijn ook nog wat bergen op geklommen die we tegen kwamen, waardoor je echt een prachtig uitzicht had. In het reservaat heb ik voor het eerst ook in onze nieuwe huurauto gereden. Dit was wel even spannend omdat ik onderweg nog als eens wat takken meenam en half in de berm reed. Hierna ben ik nog een stukje naar huis gereden, maar dit leek ons al snel niet zo’n goed idee. Ik moest namelijk teveel nadenken toen ik een rotonde nam dus ging dit nog maar net goed. Deze week zal ik wel langzaam weer wat gaan oefenen, maar denk niet dat links rijden een sterkte kant is van mij. Zaterdagavond zijn we nog uitgegaan in een club in Long Street, de uitgaansstraat van Kaapstad. Hier hebben we ons tot laat vermaakt, waardoor we zondag lekker uitgerust hebben op het strand in Clifton beach. Mijn eerste bruine kleurtje heb ik dus al wat op kunnen doen en we hebben de dag zoals vaker afgesloten met sushi! Voor zover mijn verhalen en hoop snel dat ik een keer mee kan lopen tijdens een dienst in het ziekenhuis, zodat ik dit ook eens kan meemaken.

  • 25 Februari 2015 - 18:24

    Ar Ie Ooijen:

    Hoi Danielle
    Kleine lettertjes op Facebook maar heel leuk om te lezen. Jullie Geniet volop zo te lezen. Geniet maar en ik lees t wel weer. Marl een de grts ejjjj

  • 27 Februari 2015 - 23:05

    Fiona:

    Hoi Danielle!
    Alweer 3 weken voorbij! Leuk om weer een update te lezen. Leuk hé, die pinguïns?! Ze stinken alleen wel heel erg ja. Succes met jullie project! Groetjes, Fiona

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 5403

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 08 Juni 2015

Stage Kaapstad

Landen bezocht: