Drie weken in een verslag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu Drie weken in een verslag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu

Drie weken in een verslag

Blijf op de hoogte en volg Danielle

13 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier weer een update waar ik de laatste drie weken in een keer ga beschrijven!
23 maart:
Vanaf mijn laatste blog zijn we doordeweeks weer elke dag in het Groote Schuur ziekenhuis geweest om de lessen te geven en besprekingen te houden. In het privé ziekenhuis zijn we maar een paar keer geweest voor wat lessen en een vergadering met alle managers. Drie weekenden terug heb ik de Three Peak Challange gelopen. Dit houd in dat je drie bergtoppen beklimt in een dag. Dit zijn Devil's peak, de Tafelberg en Lions Head, bij elkaar rond de 28 kilometer (waarvan het grootste deel klimmen). Hier ben ik met nog een Nederlander uit mijn buurt om half 7 mee begonnen vanuit onze woonplaats en om 10 uur in de avond waren we pas klaar. Het was een erg hete dag en de route was sowieso wat lang, dus was helemaal uitgeput! Omdat we later dan verwacht van de tafelberg kwamen (door wat wandelpaden die we niet helemaal volgens de kaart liepen), moesten we in het donker Lions Head op. Gelukkig had ik mijn zaklantaarn mee, dus was dit wel te doen. En het had eigenlijk ook wel iets heel moois, omdat je een mooi uitzicht had op alle lichtjes van Kaapstad! In totaal hebben we deze dag dus ongeveer 13 uur gewandeld min de pauzes. De dag erna was het weer erg lekker weer, dus zijn we met wat huisgenoten naar het strand gegaan en hier konden mijn benen weer wat tot rust komen! Deze dag was ook Simone haar verjaardag en dit hebben we 's avonds bij de Thai in de straat gevierd. Een ander Vlaams huisgenootje was ook jarig, dus zijn we met een groot deel van het huis geweest. Bij de reservering was doorgegeven dat het om een verjaardag ging, dus toen we aankwamen hadden ze een speciale ruimte versierd voor de jarigen. Er was zelfs karaoke met microfoons, dus hebben we ons helemaal uit kunnen leven.

De week erna hebben we weer de lessen gegeven, nu alleen in het Groote Schuur ziekenhuis. We hebben ook een grote shopping mall dichtbij ons huis ontdekt. Het heet Canal Walk en is echt gigantisch, het heeft iets weg van een Amerikaans winkelcentrum. Er zijn namelijk zelfs rotondes binnen en een bioscoop, kartbaan en lasergame hal. Deze week zijn we ook naar de bioscoop daar geweest naar de film Insergent. Op vrijdag ben ik gaan fietsen over de Victoria Road, dit is een hele lange weg die helemaal langs de kust van Kaapstad naar Hout Bay gaat. Dit was prachtig om te doen en terug zijn we een stuk door de bossen gegaan. Omdat dit Goede Vrijdag was, waren we de hele dag vrij en ben ik 's avonds nog met een huisgenootje uitgegaan in de stad. Hier hebben we meegemaakt hoe het is om shotjes te drinken in een 'zwarte' bar. Hier zijn we per ongeluk terecht gekomen, maar het was wel een ervaring. Er werd erg uitbundig gedanst, maar toen ons aparte voorstellen werden gedaan rondom verboden middelen zijn we snel ergens anders heen gegaan. Uiteindelijk zijn we bij de Beerhouse beland, waar ik eindelijk eens Liefmans tegen ben gekomen! De volgende dag wouden we in de ochtend een markt bezoeken, helaas kwamen we er plaatselijk achter dat deze dicht was door het paasweekend. Gelukkig zijn er genoeg leuke restaurantjes in de stad en hebben we ergens anders nog lekker kunnen ontbijten. Omdat het niet zulk lekker weer was zijn we naar Canal Walk gegaan en hebben we de hele dag geshopt. Heb deze dag ook eindelijk de schoenen gevonden die ik zocht. In de avond hebben we nog thuis wat geborreld en zijn we op tijd naar bed gegaan omdat Marleen en ik de volgende dag het paasontbijt zouden organiseren. We zijn vroeg ons bed uit gegaan en hebben lekkere dingen bij elkaar gezocht. Gelukkig waren er maar 8 huisgenoten thuis, dus viel de voorbereiding nog mee. Eind ochtend moesten we namelijk richting Muizenberg rijden om daar de hele middag te gaan surfen! Het weer was gelukkig goed en er stond ook wind, dus golven genoeg. Als eerste kregen we de basis stappen uitgelegd en hoe je op je surfboard moest gaan staan. Echter mochten we al vrijs snel het water in en hielpen de instructeurs ons het eerste uur om te surfen. Ik kon me zelf moeilijk voorstellen dat het echt zo ingewikkeld kon zijn, maar dat is het wel haha. Het is de kunst dat je een golf op het juiste moment pakt en daarvoor heel hard met je handen in het water peddeld en dan moet je, je zelf nog eens opdrukken en op je plank gaan (en blijven) staan. Ik heb op deze dag bijna een liter zout water binnen gekregen denk ik en erg veel blauwe plekken, maar het was wel erg leuk! Gelukkig zijn we alleen kwallen tegen gekomen en geen haaien. Toen we op het strand aankwamen hinh er namelijk al een groot bord met 'Warning shark attack' met punten hoe je een haai herkent en waar je op moet letten. Niet dat dit denk ik heel veel zin heeft als je echt aangevallen wordt.. In de avond hebben we zelf met de groep gekookt en zijn we in de avond uitgegaan in de stad om Sanne haar verjaardag te vieren. Zij was namelijk maandag jarig, dus kon ze feestend haar nieuwe jaar ingaan.

De dag erna konden we lekker ontbijten met worteltaart en zijn we naar het zwembad in Seapoint gegaan om ook nog wat slaap in te halen van de nacht. Dit was ook de dag dat mijn ouders in Kaapstad aankwamen! Ze waren namelijk al ongeveer drie weken geleden in Zuid-Afrika aangekomen om een georganiseerde groepsreis te maken van Johannesburg naar Kaapstad. Eind middag kwamen ze aan, dus ben ik naar hun hotel gereden. Dit was nogal een zoektocht en duurde wat langer als gepland, omdat het hotel blijkbaar niet goed op mijn navigatie stond. Uiteindelijk ben ik toch goed aangekomen en zijn we naar Waterfront gegaan. Hier hebben we in een restaurantje aan de haven lekker sushi en curry gegeten. Hierna zijn we nog even langs de verlichte haven gelopen en heb ik ze het winkelcentrum van binnen nog een deel laten zien. Gelukkig hadden mijn ouders een extra bed in hun hotelkamer, zodat ik hier lekker kon slapen. Dit was echt heerlijk vergeleken met mijn houterige studenten bedje. Na een heerlijk ontbijtje de volgende dag zijn mijn ouders vroeg met de groep meegegaan naar Tafelberg en heb ik nog uitgebreid gedouched en daarna terug naar mijn studentenhuis. Hier ben ik eerst nog met de auto langs de stage van een bekende uit de buurt gegaan, deze werd namelijk als heitje voor een karweitje helemaal schoongemaakt(: Vervolgens heb ik nog wat aan het project gedaan en zijn mijn ouders smiddags naar mijn huis gekomen. Hier heb ik ze een rondleiding gegeven en heb ik ze meegenomen naar de Groote Schuur. Ik heb ze meegenomen naar een paar afdelingen en vooral laten zien hoe groot het wel niet is.. Vervolgens heb ik ze nog een rondleiding door mijn wijk Observatory gegeven. We hebben op een terrasje gezeten en nog naar het park gelopen. Voor de avond had ik gereserveerd bij de favo Mexicaan in de straat en hebben we heerlijke burito's op.
Op woensdag moest ik al vroeg in de ochtend een interview afnemen met een verpleegkundige in het ziekenhuis en les geven, dus heb ik thuis geslapen. Mijn ouders hadden deze dag een excursie naar Kaap de Goeie Hoop, dus zij waren ook de hele dag weg. In de avond hadden we een diner show in Seapoint met de hele reisgroep van mijn ouders. Ze hadden voor mij een kaartje geregeld, zodat ik ook mee kon gaan. Dit was een lopend buffet en tussen het eten door werden er verhalen verteld en Afrikaans gezongen. De volgende dag hadden mijn ouders een vrije dag, dus ben ik bij ze blijven slapen. Op deze vrije dag hebben we fietsen gehuurd en op de Victoria Road gefietst die ik vorige week al had gefietst. Het was alleen een erg warme dag en mijn ouders zijn niet gewend links te fietsen, dus het was nogal een uitdaging. Sowieso kennen ze hier niet echt fietspaden of duidelijke verkeersregels, dus het grootste deel rij je tussen de auto's. Onderweg hebben we nog wat mooie stops gemaakt en hebben we in Campsbay een lekker ijsje op. Tot Hout Bay hebben we het niet meer gered (had de conditie van mijn ouders een beeeetje overschat), dus zijn we ervoor omgekeerd en hebben we in de middag de fietsen weer ingeleverd. We hebben een late lunch gehouden in de markt op Waterfront en nog wat gewinkeld in Waterfront zelf. Eind middag zijn we richting het hotel gegaan om ons op te frissen en vervolgens te gaan eten in Mama Africa. Dit is een bekend restaurant in Kaapstad met een typisch Afrikaanse stijl, life muziek en gerechten. Hier zijn we naartoe gaan lopen vanaf het hotel. Achteraf was dit misschien niet zo’n goed idee, omdat m’n vader de buurt nogal eng vond waar we doorheen liepen en meer aan het rennen was. Maar gelukkig maakte het restaurant veel goed en hebben we heerlijk gegeten. De vrijdag was alweer de laatste dag dat mijn ouders in Kaapstad waren. In de ochtend zijn we met de groep naar Robben Island geweest, ik kreeg m’n vaders kaartje want hij wou niet mee. Ik vond zelf ook de boottocht naar het eiland leuker dan de rondleiding zelf. We werden rondgeleid door een oud gevangen, maar omdat we met zo’n grote groep waren verstonden we de helft niet van wat hij zei. Verder is hij pas later op het eiland gekomen, waardoor al veel dingen verbeterd waren en de arbeid al was afgeschaft. Dit was de rondleiding door de gevangenis, de tour met de bus over het eiland was wel erg interessant en goed te begrijpen. We kregen een uitleg over de tijd dat het eiland werd gebruikt om mensen met lepra af te zonderen. Verder kregen we meer gevangenissen te zien waar de politieke en criminele gevangenen hebben gezet. Hierbij waren ook de werk plaatsen waar de gevangen loodzwaar werk moesten verrichten door middel van het uithakken van steen. Echter waren veel politieke leiders goed opgeleid en gaven ze stiekem tijdens het werk les aan de niet-opgeleide. Deze gevangenen hebben na hun vrijlating van Robben eiland alsnog hun papieren kunnen halen op het vaste land. Nadat we terugkwamen op Waterfront zijn we met nog wat anderen van de groep wat lekkers gaan eten op de markt. Vervolgens zijn we in de middag teruggelopen naar het hotel en was het tijd om weer afscheid te nemen van mijn ouders.
Begin avond zijn we met een groepje huisgenoten naar Showtek geweest in een club bij Waterfront. Dit is een beach club met een binnen gedeelte en buiten ligt er zand met zwembaden. Buiten was het podium opgezet en de muziek was super goed, dus hier zijn we tot ’s nachts gebleven.
De volgende dag had ik nog wat taken uit te werken voor het project, dit heb ik in de ochtend gedaan. In de middag wou een groepje naar het strand, dus ben ik meegegaan in mijn hardloop kleding. Ik heb dus lekker langs het strand gerend, van Campsbay naar Seapoint en weer terug. Het was wel warm ’s middags, maar door het windje en het prachtige uitzicht heel goed te doen. In de middag heb ik ook nog even op het strand gelegen en ’s avonds hebben we een lekkere braai thuis gehouden. Na de braai voelde ik me niet echt super fit, dus ben op tijd naar bed gegaan. Deze nacht heb ik verder bijna geen oog dicht gedaan, omdat ik waarschijnlijk koorts had en hele erge buikpijn. De volgende dag was het plan om te gaan sky diven, maar jammer genoeg kon ik niet meer mee omdat ik me vreselijk voelde. Gelukkig heb ik de dag nog wel productief gebruikt door aan het project te werken en slaap in te halen van ’s nachts. Nadat ik ‘s middags eindelijk wat had gegeten en het binnen kon houden, voelde ik me weer wat beter. In de avond ben ik nog naar een braai geweest van een bekende uit de buurt en hier heb ik gelukkig ook nog wat op. Hierna hebben we het weekend afgesloten bij het poolcafé in de straat.
Dit was een lange update, maar nu loop ik voor het eerst in lange tijd weer eens bij met al mijn verhalen!

  • 17 April 2015 - 14:58

    Riky:

    Hoi Danielle nu wat een leuk verhaal weer.
    En ja ik geloof dat je vader niet zou kunnen wennen in dat land
    Wel erg leuk dat Je toch nog tijd hebt kunnen doorbrengen met je ouders.
    Nu heel veel plezier nog en wees voorzichtig. Groetjes Riky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danielle

Actief sinds 02 Feb. 2015
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 5404

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 08 Juni 2015

Stage Kaapstad

Landen bezocht: