Houtbay, Lions Head en de Afrikaanse snelheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu Houtbay, Lions Head en de Afrikaanse snelheid - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu

Houtbay, Lions Head en de Afrikaanse snelheid

Blijf op de hoogte en volg Danielle

02 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal, hier weer even een update van afgelopen week. Woensdag heb ik met 3 huisgenoten de bioscoop uitgevonden in de buurt. De bioscoop kost hier omgerekend echt 3 euro, dus dat gaan we zeker vaker doen. Nu waren we natuurlijk naar 50 Shades geweest, maar vond m nou niet zo spannend als verwacht. Donderdag hebben we in de ochtend aan ons project plan gewerkt (ja we doen hier ook nog schoolwerk..) ’s Avonds zou de museum nacht in Kaapstad zijn, hierbij zijn alle musea in de avond geopend en worden er optredens gegeven. Voor de museum nacht zijn we met een groepje wat gaan eten in een Aziatische food bazaar. We kwamen hier alleen om een uur of 6 aan en toen lag de stroom eruit in dit gedeelte van Kaapstad. Ik had dit al eerder gehoord, maar blijkbaar is er niet genoeg stroom voor heel Kaapstad dus valt er gedurende de dag in verschillende delen de stroom uit. Dit duurt dan ongeveer 2 uur en zelfs de stoplichten stoppen er dan mee. Gelukkig hoefde we maar een halfuurtje te wachten en konden we daarna gaan eten. De bazaar was een grote hal met aan een kant allemaal food stands die hun eigen specialiteit maakte. Op de borden stonden de namen en foto’s, dit moest je doorgeven bij de kassa en dan met je bonnetje naar de juiste food stand gaan. Hier maakte ze het dan vers voor je klaar. We hadden een voorgerecht gedeeld wat bestond uit knoflook brood en falavel balletjes. Mijn hoofdgerecht was een bord heerlijke noedels met kip en veel groente. Toen we klaar waren met eten zijn we naar het museumplein geweest en hebben we nog wat mensen gezien met hun eigen optreden. Vervolgens gingen we naar het eerste museum wat ging over dieren en de planeten. Hier kwamen we erachter dat er een show gegeven werd. Echter hadden we geen kaartje, dus konden we er niet in. Later vingen we op dat als er mensen niet kwamen opdagen dat je er toch in mocht. Het vrouwtje die de kaartjes controleerde had ons de hele tijd zien wachten en gaf ons stiekem achter haar rug kaartjes aan. Hier was de sacherijnige controleur niet over te spreken, maar wij hadden gelukkig een stoel. Het was een groot rond scherm over het plafond heen waar een show op afgespeeld werd en je kon op de stoelen liggen. Alleen viel ik na 5 minuten al in slaap omdat het over de oersaaie geschiedenis van de telescoop ging. Dit was een beetje een misser, maar alsnog een leuke rondje door het museum gemaakt! In de avond zijn we thuis nog naar de Beer pong zoals gewoonlijk op donderdag geweest en wat cafés in de buurt bezocht.

Vrijdag ochtend hebben we ons project plan afgerond en ingeleverd. We waren hier op tijd mee begonnen zodat we smiddags lekker konden shoppen in Waterfront. De laatste keer dat we er waren hadden we namelijk allemaal te weinig geld bij om echt alles te kopen wat we wouden. Dus nu gelijk wat nieuwe kleren gescoord en heerlijk uit eten geweest in de food market. We wouden eigenlijk voor een Afrikaans diner gaan, maar toen we de kokkin in een grote pan met smurrie/pap zagen roeren en de stukken vlees achter zagen hangen zijn we toch maar voor de paella gegaan. We zijn hierna nog verder gaan winkelen en de dag afgesloten met een lekker stuk taart! Op zaterdag ben ik vroeg opgestaan om eerst een stuk hard te lopen en vervolgens naar Hout Bay te gaan. We zijn de dag begonnen om een typisch Afrikaanse markt in een vissersdorp. Dit was echt super leuk, omdat je veel lokale dingen kon kopen maar ook modern. Verder had je weer heerlijke etenskraampjes en leuke muziek. Ik heb het maar gehouden bij één shirtje en besloten om aan het eind nog terug te komen om souvenirs in te slaan. Hierna zijn we naar World of Birds gegaan, dit is het grootse vogel park in Zuid-Afrika en heeft ook een Monkey Jungle. Wat zou gaaf was aan dit park dat de meeste vogels rondvlogen en je in het hok van de dieren mocht komen. Soms wat dit niet zo tof, want je had geen keus. En aangezien het grootste deel rondvliegt en we niet onder gepoept wilde worden, zijn we het halve park maar snel rond gerend haha. De Monkey Jungle was wel heel gaaf. Hier liepen de apen allemaal los en kwamen ze bij je zitten. Ze gingen zelf Antoine zijn beenhaar uitpluizen en vonden mijn bloesje wel interessant. Nadat we het hele park gehad hadden zijn we terug naar de haven waar de markt stond gegaan en hebben we een boottripje naar de zeeleeuwen geboekt. Het was inmiddels al eind middag en hadden gelukkig nog de laatste boot. Het was inmiddels hard gaan waaien dus de boot was vreselijk aan het schommelen. Af en toe kregen we ook nog een plens water over ons heen. De zeehonden konden we al ruiken van een afstand, maar dichtbij was het toch wel erg leuk om ze te bekijken en horen. Ze lagen allemaal op een eiland en de meeste zeehonden leven daar bij elkaar wel 6 jaar. Hierna zijn ze volwassen en gaan ze andere plekken verkennen. Na deze leuke boottocht zijn we bij een bekend visrestaurant, Marines Warf, gaan eten. Hier zijn we tot in de avond gebleven en daarna weer naar huis gereden.

Zondag vroeg hebben we onze sportieve schoenen aangetrokken en hebben we Lions Head beklommen! Het leek ons een leuke berg om mee te beginnen omdat deze als ‘niet zo moeilijk’ bekend staat. Dit viel alleen wat tegen met een temperatuur van 35 graden zonder wind. Het uitzicht was hierdoor wel prachtig! Het was nogal een klim en dan ook echt een klim, omdat veel van het pad uit rotsen bestond. Bij een aantal delen was een metalen touw geplaatst waar je, je gelukkig nog aan vast kon houden. Het viel ons alleen wel op dat wij met veel moeite de berg aan het opklimmen waren en er oudere mensen met wandelstokken op hun gemak naar beneden kwamen haha. Ik snap nog steeds niet helemaal hoe die het voor elkaar kregen, maar na iets meer als een uur waren we boven. Jammer genoeg was hier geen schaduw te bekennen, dus tijd om af te koelen was er niet echt. Na wat foto’s en een lunch begonnen we aan onze afdaling die twee keer zo moeilijk was. Vooral ik en Simone gleden van de stenen af ipv klimmen, maar dit heeft denk ik wel voor leuk beeldmateriaal op de GoPro (camera) gezorgd. In de middag hebben we nog wat boodschappen gedaan en hebben we bij een cafeetje gegeten. In de avond zijn we met een groep huisgenoten naar het concert van Jason Mraz geweest! Het concert zelf was erg leuk, alleen jammer genoeg zaten we in het zuur pruimen vak. Wij waren namelijk enthousiast aan het meezingen en half dansen, maar dit vond niet iedereen even leuk. We kregen verschillende keren naar ons hoofd geslingerd dat je hier bent ‘’om te luisteren’’ en dat we andere mensen ‘’stoorde’’. Dit spoorde ons alleen aan om nog enthousiaster mee te zingen en klappen. Bij het liedje van I’m Yours zijn we op gaan staan, maar na een paar seconden werd ik alweer hard naar beneden getrokken door de man achter me. Hierop begon er een discussie die we maar snel gestaakt hadden om de andere mensen niet tot last te zien. MAAR toch was het een leuke show en waren het leuke liedjes.
Vandaag zijn we in de ochtend in het Grote Schuur ziekenhuis geweest en zouden we een ‘big meeting’ hebben met alle managers. Hier kwam er echter één een half uur te laat van opdagen, de rest was het blijkbaar vergeten of liet niks van zich horen. Na 5 minuten overleg vond de manager het alweer tijd voor een half uur pauze. Na de bespreking van ons project plan die 10 minuten heeft geduurd heeft ze nog een paar telefoontjes gemaakt om lijsten op te vragen die we nodig hadden. Uiteindelijk zijn we naar een afdeling gegaan op het slakken tempo van hier om een collega te zoeken, waar we nog overleg mee moesten plegen. Uiteindelijk niet gevonden, dus worden we gebeld om een afspraak te maken. Dit was dus onze verspilde ochtend. In de middag moesten we laptops op een kantoor van de organisatie van het project ophalen om de verpleegkundigen morgen mee les te geven. Na een half uur rijden gaf de gps aan dat we er waren, maar hier klopte niks van. Na een aantal rondjes door een niet zo’n fijne buitenwijk maar een contactpersoon gebeld. Deze nam jammer genoeg niet op en het was ook niet een buurt om uit je auto te gaan en de weg te vragen. Het was vandaag rond de 38 graden en door al die rondjes rijden begonnen we zelf ook aardig te koken. Uiteindelijk nam de contactpersoon op en zijn we weer twee keer de verkeerde kant opgestuurd. Na een kwartier hebben we maar teruggebeld dat het gebouw toch echt niet op de aangewezen plek stond. Toen kregen we te horen dat het fout was doorgeven, DUS na een uur rond rijden bleek het 2 km verder te zijn. Aangekomen bij het gebouw bleek dat onze komst niet was doorgegeven. De laptops zaten daarom nog in een kluis waar niemand de code van wist. Gelukkig kreeg ze de juiste persoon na wat telefoontjes toch te pakken en konden we vertrekken met de laptops. Gelukkig waren we net op tijd, want we moesten nog naar het privé ziekenhuis om een presentatie over ons project te geven. Dit was maar een klein groepje, dus hebben ze gelukkig het een en ander kunnen vertellen. Hierdoor werd het een iets minder verspilde dag. Hopelijk gaat de komende dag wat beter, want nu beginnen we echt met de lessen geven en moeten we regelmatig vergaderen. Morgen ochtend hebben we gelukkig nog niks te doen, want het word rond de 40 graden. We gaan het zwembad verkennen dat hier in de buurt zit en s’ middags naar het ziekenhuis. Er zijn door de hitte nu ook veel bosbranden op de bergen, die nu weer niet uitgaan door de harde wind. Veel mensen zijn al geëvacueerd en vanaf onze woonplaats zie je de zwarte wolken boven de bergen. Gelukkig zitten wij hier nog ver vandaag en koelt het na morgen alweer wat af. Hopelijk is het niet een al te lang verslag geworden, maar denk dat ik zelfs de helft van mijn indrukken in het verhaal heb verwerkt. Tot de volgende blog!

• 03 Maart 2015 - 20:45

Fiona:

Hoi Danielle!
    Hout Bay is mooi he! Bij dat visrestaurant hebben wij toen ook erg lekker gegeten. En die zeeleeuwen zijn ook erg leuk om naar te kijken. Leuk om te zien/lezen dat je dingen doet die wij ook gedaan hebben. Ik wil weer terug! Haha. Groetjes, Fiona

• 03 Maart 2015 - 20:58

Petra Van 't Zelfde:

Hoi Danielle!
    Wat heb je al veel gedaan en gezien zeg!
    Het werktempo zal daar zeker lager liggen en afspraken maken is ook moeilijk zo te lezen.
    Veel succes in het ziekenhuis.
    Groetjes,
    Petra

• 04 Maart 2015 - 10:27

Riky:

Hoi Danielle nu je hebt genoeg te doen, lees ik zo.
    Maar je zal niet moe worden van het tempo daar.
    Hebben jullie veel last van de bosbranden die daar nu zijn.
    Nu geniet van je tijd daar en veel succes met alles
    Groetjes Riky

• 04 Maart 2015 - 14:01

Danielle Boekhorst:

Ja we kunnen de rook en brand vanuit onze woonplaats zien. Verder rijden er veel brandweerauto's op en neer en horen we helicopters overvliegen. Een aantal (snel)wegen zijn afgesloten, maar hier hebben wij geen last van met onze stage plaatsen. Er zijn ook al veel mensen in die plaatsen geevacueerd, maar bij ons gelukkig nog niet!

• 12 Maart 2015 - 22:12

Elles Beumer:

Hoi Daantje,
    Ik lees dat je eigen niet verveeld. Er is altijd wel wat te doen maar het tempo zal vast lager zijn dan hier. Geniet er maar lekker van!
    Groetjes,
    Elles