Eerste weekje - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu Eerste weekje - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu

Eerste weekje

Blijf op de hoogte en volg Danielle

16 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Halloo, het is weer wat dagen geleden maar hier weer even een update van de laatste dagen. Ik zal bij vandaag beginnen, omdat ik daar nog het meeste van weet. Vandaag hebben we kennis gemaakt met onze projectleider en de managers/ verpleegkundigen van de ziekenhuizen. We zijn als eerste bij de Groote Schuur geweest en hebben hier een rondleiding gehad. Omdat hier weinig tijd voor was en de managers ook alles op hun gemak deden (zoals alles hier) hebben we maar een afdeling gezien. Verder vertelde een verpleegkundige ook wel bizarre ervaringen die ze zelf had meegemaakt op de eerste hulp. Zo zijn er verschillende mensen, vooral uit de sloppenwijken, die neergestoken of geschoten worden. Alleen worden ze soms nog op tijd door de ambulance opgehaald en worden ze in het ziekenhuis opgelapt. Dit zijn echter verschillende gangs die elkaar uitmoorden, dus worden ze opgezocht in het ziekenhuis om vermoord te worden. Ze gaan hier zover in dat de 'vijand' een eigen ganglid neersteekt zodat diegene op dezelfde afdeling komt te liggen en de gewonde alsnog kan vermoorden. Verder proberen ze ook weleens pistolen naar binnen te smokkelen. Dit is dan vaak te herkennen aan een manke loop, omdat ze met een grote pistool in hun broek hun knieën niet goed kunnen buigen. Maar we moesten zeker een keer meekijken op de eerste hulp, want er was altijd wel wat te zien. Nou dat geloof ik graag! Hierna zijn we naar het tweede ziekenhuis, N1 City, geweest. Dit is een privé ziekenhuis en een kwartiertje rijden van Observatory, de studentenwijk in Kaapstad waar wij zitten. Er was gelijk al veel verschil te zien vergeleken met een openbaar ziekenhuis. Hier was alles netjes en hadden de patiënten mooie kamers en waren er moderne spullen. De meeste verpleegkundigen en patiënten waren hier ook wit, terwijl dat in de Groote Schuur juist tegenovergesteld was. In dit ziekenhuis werden we heel hartelijk ontvangen en hebben we een rondleiding door verschillende afdelingen gehad. Alle verpleegkundigen (en mensen in het algemeen) zijn hier eigenlijk heel vriendelijk, open en vinden het super dat je helemaal uit Nederland komt om hun te ondersteunen. Met het project gaan we namelijk E-learning modules implementeren en de verpleegkundigen hier les in geven. Je kan een module omschrijven als een digitale handleiding met info over verpleegtechnische handelingen en toetsen. Zo houden de verpleegkundigen hun kennis up-to-date en de handelingen zelf. Hier gaan we ze in de praktijk ook nog op testen.

Ik zal nu even terug in de tijd gaan en hierbij hard nadenken wat ik de afgelopen dagen gedaan heb. Op donderdagavond heb ik met wat huisgenootjes beer pong gespeeld in een café hier om de hoek. Op vrijdag regende het dus ben ik met Simone en Antoine maar naar het aquarium in Waterfront geweest. Dit was wel grappig, maar we hebben geen walvissen gezien zoals de taxichauffeur ons wel had beloofd. In de middag zijn we naar een groot winkelcentrum in Waterfront geweest en hebben we geshopt(: Ze hadden hiernaast ook een overdekte markt met heeeel veel etenskraampjes waar alles vers bereid werd. En nog veel Afrikaanse kunst. We hebben lekkere wraps gegeten en zijn daarna nog naar de haven geweest. In de avond hebben we met alle verpleegkunde studenten Mexicaans gegeten en cocktails gedronken.
Op zaterdag hebben we eindelijk onze auto gehuurd! Dit ging alleen wat moeilijk als gedacht, omdat bijna alle bedrijven geen auto's meer ter beschikking hadden. Daarom hebben we nu t/m vrijdag een Ford Fiesta gehuurd en bij een ander (goedkoper) bedrijf een andere auto die we dan voor 3,5 maand hebben. Toen we de auto hadden zijn we naar Blauberg geweest, dit is een strand waar veel aan kite surfen wordt gedaan. Dit was alleen niet zo'n super goed idee omdat we echt weg waaide op dat strand. Voor de kite surfers was het geweldig weer, maar wij konden onze handdoek nog niet eens neerleggen. We hebben een kwartier geprobeerd te liggen, maar met je ogen, mond en oren vol zand was dit niet zo leuk. Niet eens de kans gehad om knappe surfers te spotten door al dat opwaaiende zand, maar gelukkig hadden we wel mooi uitzicht op de natuur. De rest van de middag zijn we maar (weer) gaan winkelen en hebben we 's avonds een braai gehouden in het studentenhuis. Ik heb tot nu toe trouwens nog niet gereden, omdat ik niet geregistreerd ben voor de auto. Dit is alleen Antoine voor deze auto, omdat je anders per persoon verzekerings technisch moet bijbetalen. Voor de volgende auto mogen we wel allemaal rijden, dus heb nu nog de tijd om alvast te wennen! We hebben ook nog maar 1 keer gehad dat we tegen het verkeer in hebben gereden, dus dit is wel redelijk netjes. Verder tijd iedereen hier toch als gekken dus je moet alleen zorgen dat je niet van de weg wordt gereden en geen mensen aanrijd die zomaar oversteken op de snelweg of aan de kant fietsen.

Gisteren zijn we begonnen met een yoga sessie in het Waal park in de stad. Dit is een super groot en mooi park met prachtig uitzicht op de tafelberg. Hier zijn we met verschillende studenten uit het huis heen gegaan en andere uit de buurt. De yoga les werd gegeven door een collega van een huisgenootje van mij en de opbrengst gaat naar het goede doel waar zij stage bij loopt. Met de yoga zelf had ik nogal moeite omdat ik niet echt van het stilzitten ben en snel ben afgeleid. Het heeft wel heel erg geholpen voor mijn spieren en veel houdingen waren ook wel pijnlijk. Na de yoga sessie zijn we met een groepje gaan picknicken in het park en hebben we daarna ijsjes gehaald. We kwamen ook nog op het goede idee om de tafelberg nog te beklimmen en van boven de zonsondergang te bekijken. Eind van de middag zijn we daarom met de auto naar het wandelpad gereden. Alleen hoe hoger we kwamen, hoe meer het ging waaien. De kabelbaan was ook al gesloten, maar een huisgenootje vertelde dat we ook gewoon halverwegen de berg konden gaan. Dit waren we van plan, maar toen we aankwamen was de berg al omgeven door wolken en werd de wind steeds sterker. We hebben nog gecheckt bij twee mannen die we tegenkwam, maar die zijden dat je zonder zaklamp en erg warme kleding beter niet naar boven kon gaan. Onderweg hadden we namelijk ook al een bergbeklimmer van Lionshead (de berg ernaast) afgetakeld zien worden. Hierom zijn we verstandig naar Signal Hill gereden, dit is aan de andere kant van de Tafelberg. Hier had je een prachtig uitzicht over de zee, robbeneiland, Kaapstad en de zonsondergang. We hadden van tevoren zelf wraps en salade gemaakt, dus deze hebben we met een prachtig uitzicht opgegeten. En net heb ik met een groepje weer heerlijke sushi en noedels. Ennnn we hebben kaartjes voor Jasos Mraz gekocht die hier op 1 maart komt optreden in het stadion! Dus dit waren ongeveer al mijn verhalen, vanaf nu zullen ze wel wat saaien (of juist niet) worden omdat we nu aan het school/werk leven gaan beginnen. We beginnen morgen al op de afdeling OPD (poli klinieken) in de Grote Schuur, waar we mee gaan kijken en hopelijk nog wat meer info ontvangen over de komende tijd.

Doehoei

• 17 Februari 2015 - 09:45

Fiona:

Leuk verslag weer! Wat een bizarre verhalen in het ziekenhuis. Je zal een hoop meemaken! Toen wij in Kaapstad waren, was de Tafelberg ook dicht vanwege onderhoud. Geniet nog van je vrije tijd en alvast veel plezier en succes in het ziekenhuis! Groetjes, Fiona

• 17 Februari 2015 - 18:28

Danielle Boekhorst:

Ja volgens mij doen ze die kabelbaan al snel dicht hier! Maar dankjewel :D

• 18 Februari 2015 - 12:16

Wendy Vos :

Leuk om je verhalen te lezen, je hebt (groot gelijk) flink van je vrije tijd kunnen genieten!
    Veel plezier met je opdrachten en verdere verkenning van het land, het lijkt me dat je er genoeg kan leren;)

• 18 Februari 2015 - 12:16

Wendy Vos :

• 18 Februari 2015 - 21:55

Petra Van 't Zelfde:

wat een bizarre verhalen uit dat ziekenhuis!
    Ook al veel gezien.
    Heel veel plezier met je stage!

• 19 Maart 2015 - 20:25

Rosanne :

Klinkt super gaaf allemaal!
    Ik zou ook graag stage willen lopen in het buitenland als 4e jaars HBO-verpleegkunde student. Zou je me wat kunnen vertellen over het regelen van jouw stage in het ziekenhuis in Zuid-Afrika?

Groetjes, Rosanne
    email: r.lode@hotmail.com