Update week 4 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu Update week 4 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Danielle Boekhorst - WaarBenJij.nu

Update week 4

Blijf op de hoogte en volg Danielle

14 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is alweer 2 weken geleden sinds mijn laatste blog, dus tijd om dit nu in te halen! Laatste weken is het drukker geworden, vooral omdat het project nu echt van start gaat en we hier ook meer tijd aan besteden. We hebben inmiddels (eindelijk) een tour op alle afdelingen gehad. De laatste afdeling die we moesten hebben we vorige week dinsdag gehad en dit was op medical. Hier horen psychiatrie, oncologie en andere medische afdelingen bij. De psychiatrie heeft wel veel indruk gemaakt, vooral omdat het bij aankomst gelijk op een gevangenis leek door alle tralies. Op de afdeling zwierven de patiënten wat verdwaald rond en werden er goed bekeken. Een verpleegkundige vertelde ons dat er een Nederlandse jongeman was opgenomen, die nogal verward was en de taal nog niet goed onder de knie had. Dus of we even met hem konden praten, natuurlijk! Echter bleek later dat deze jongeman een oude man was met hele aparte verhalen. In het gemixte Nederlands/Engels vertelde deze man dat hij in 1914 op 20-jarige leeftijd was getrouwd, over zijn tijd in de oorlog en zijn verdere leven. Hieruit bleek dat hij inderdaad nogal in de war was, want hij was zeker geen 100 jaar oud. Deze middag moesten we ook weer naar het privé ziekenhuis om les te geven, net als op woensdag. De verpleegkundigen waren hier erg enthousiast en vertelde ook uitgebreid over alle hotspots bij Kaapstad die we nog moeten bezoeken. Woensdag avond zijn we naar een hele leuke vintage markt geweest in de stad in een soort espresso bar. Hier heb ik weer wat kleding ingeslagen en armbandjes. We sloten de dag af met een lekker hapje in de bar en een drankje bij een café bij ons thuis in de staat.

Op donderdag hebben we weer druk aan het project gezeten en nog naar het ziekenhuis geweest voor overleg. Daarna kregen we een voorstel van 3 huisgenootjes om mee te gaan om met volle maan de tafelberg te bewandelen. We vertrokken alleen wat laat, dus aangekomen bij de tafelberg moesten we flink het tempo erin houden om de laatste kabelbaan terug te nemen. We liepen aan de schaduwkant van de berg en door de wind/kou was het een stevige klim! Eenmaal boven (na bijna 2 uur klimmen) was het uitzicht prachtig en konden we genieten van de ondergaande zon én de volle maan. Dit duurde alleen niet lang, omdat we toch echt die laatste kabelbaan van half 8 moesten hebben! De berg was echter helemaal verlaten en de kassa was al dicht.. Aangekomen bij de toegangspoortjes van de kabelbaan kregen we fijn te horen dat het gesloten was en dat door het slechte weer de kabelbaan niet meer naar beneden ging. Ze hadden blijkbaar de sirenes af laten gaan (die we wel gehoord hadden, maar geen idee hadden wat het betekende!). Gelukkig kwam er een lach op de mevrouw haar gezicht toen ze de paniek in onze ogen eens goed had bekeken. Het was een grapje en we mochten gelukkig met het personeel mee naar beneden, dus dat scheelde ons een helse klim in het donker!

Op vrijdag hebben we thuis aan het project gewerkt en hebben we ’s middags nog een lekker duik in het zwembad in de buurt genomen. Vervolgens zijn we sushi gaan eten en naar het strand gegaan voor een vuurfeest. Toen we alleen aankwamen bij het juiste strand bleek er niemand te zijn en was het wel erg stil.. Toen ik het adres wou checken, bleken we een week te vroeg te zijn. Beetje jammer dus, maar alsnog een leuke avond in Waterfront gehad met een lekker stuk taart! Op zaterdag hadden we een drukke dag gepland. In de ochtend zijn we naar The Old Bisquit Meal geweest, wat hier in de buurt echt een begrip is en alleen op de zaterdagochtend/middag. Je hebt hier heerlijke eetkraampjes, maar ook smoothies, wijnen en verschillende soorten bier. Verder was er een live band en leuke kleding te koop. Begin middag zijn we met zijn zessen naar Kirstenbosch, een botanische tuin, gereden. Dit was een grote mooie tuin, waar we zelfs nog een wilde schildpad hebben gespot(: hier hebben we natuurlijk nog wat selfies bij gemaakt. Na deze wandeling hebben we thuis tomatensoep in elkaar geflanst om vervolgens op tijd te vertrekken naar een rugby wedstrijd. De stormers (Kaapstad) tegen de Sharks (andere stad, geen idee welke haha). Ik had nog nooit een rugby wedstijd gezien, maar wel ontzettend leuk om mee te maken. Naast mij zaten gelukkig wel fanatieke supporters die wat regels probeerde uit te leggen. Uiteindelijk heeft Kaapstad gewonnen, dus er was een goede sfeer in het stadion. Na de rugby wedstrijd zijn we weer eens naar Long Street (de uitgaansbuurt van Kaapstad) geweest, waar we verschillende leuke clubs hebben bezocht. Zondag gingen we weer vroeg ons bed uit om naar een fiets wedstrijd te kijken in Kaapstad. Dit is een bekende tour, waardoor heel veel mensen meedoen en de stad ook gedeeltelijk was afgesloten. In de middag waren de wegen naar het strand weer vrij, dus hebben we hier in de middag vertoeft. In de avond hebben we lekker Italiaans gegeten en de dag afgesloten met ijs natuurlijk!

Ik dacht dat ik mijn blog wel even snel bij kon werken, maar dit valt nogal tegen. Hier laat ik het dus voor nu even bij, omdat we straks naar het Colour Festival in Kaapstad gaan :D! We gaan straks eerst nog lunchen en dan met zeven Nederlandse huis- en schoolgenoten er naartoe. Ik loop in ieder geval één week minder achter, dus zal zorgen dat ik de komende dagen mijn updates over deze week (en weekend!) zal geven. Foto's zullen er volgende week ook aan komen(:

• 14 Maart 2015 - 16:19

Carien Ooijen :

Hoi Daan
    Weer een uitgebreid verslag . Leuk om te lezen wel beetje klein op Facebook maar misschien kun je het nu via de mail sturen
    Klinkt lekker ontspannen maar je moet je ook aanpassen t land ejjj. Marleen de grts en weer gauw tot horens grts carien

• 18 Maart 2015 - 20:33

Petra Van 't Zelfde:

Hoi Danielle,

Leuk verhaal weer met leuke avonturen!

Groetjes uit H.i.Ambacht